Mycket att ta in

Oj,oj vad otroligt mycket information det är att ta in ang adoption. Det snurrar runt i mitt stackars lilla huvud. Men en sak som jag konstaterat är att om vi ska adoptera så MÅSTE vi gifta oss. Alla länder har krav på det. Vissa länder kräver att man varit gifta minst ett år och att man då varit sambo lång tid innan man gift sig. De flesta länderna kräver att man varit gifta i 3-5 år för att ens vara aktuell för adoption. Helt sjuk tycker jag. Vad är det som säger att ett förhållande är stabilare bara för att man gift sig. Jag tycker att dom skulle se till hur länge man levt tillsammans. Min sambo och jag har varit tillsammans i 18 år och bott tillsammans i 17,5 år.

Sen har jag även konstaterat att det är inte billigt. Men det visste jag sen innan. Det kan kosta allt från 100 000 kr till 300 000 kr, beroende på vilket land man söker sig till och hur länge man behöver vistas där.

Det är alltså en hel djungel att ta sig igenom, men det är intressant. Skulle vi nu dra igång adoptionskarusellen och att vi blir godkända, så är vi garannterade ett barn. Detta utfallet vet vi inte om vi skulle få, om vi skulle valt att göra IVF (provrör) privat. Och det kan ju kosta lika mycket som en adoption beroende på hur många försök man gör.

Så för min del blir det adoption. Tror nog att det är i de banorna som min sambo tänker. Så nu är det väl bara att se till att komma iväg till prästen, för att sen dra igång karusellen =)

Kram

Kommentarer
Postat av: Eva

Vi var också inne på adoption ett tag för vi ville ha fler barn (men min förlossning var så svår, nu löste det sig för oss för jag blev garanterad planerat kejsarsnitt) men det jag vill säga är att jag tycker att adoption är ett fullgott alternativ. Jag är helt säker på att man älskar det barnet lika mycket som man skulle gjort med ett biologiskt.



Då är det mycket för er just nu med ev. bröllop och barn ;) va roligt!

2010-11-18 @ 11:17:35
Postat av: Sofia Werlin - mitt liv med LCHF-kosten

Jag hoppas för er skull :)

dumt att man måste gifta sig (kan jag tycka)!!

2010-11-18 @ 21:19:58
URL: http://sofija.blogg.se/
Postat av: Petra

Jag tänker på er! Kram

2010-11-23 @ 19:33:42
URL: http://enbititaget.wordpress.com
Postat av: Kenneth

Tänk efter lite till.



Hörde ett program på radio för några år sen från ett hem för ensamma mammor i Colombia som där födde och sen adopterade bort barn. Även till Sverige. Deras gråt och ångest över att lämna ifrån sig sina barn glömmer man inte. Jag tycker internationella adoptioner är helt fel, inte bara av det jag hörde i detta program, utan efter att ha studerat ämnet sen länge.



2010-12-13 @ 22:41:57
Postat av: Mari

Svar till Kenneth



Jag förstår och respekterar dina åsikter. Jag vet mycket väl hur det är att adoptera bort ett barn, då mina föräldrar tvingats adoptera bort mina två yngre systrar. Så smärtan som det medför är för mig välbekant.

Jag och min sambo har funderat på adoption i ca 10 års tid, så det är inget nytt för oss.



Jag tycker att dom som adopterar bort sina älskade barn är osjälviska och hedersvärda. Själva så skulle jag inte kunna adoptera bort mitt barn. Men jag tror och vet att dom gör det av ren kärlek till sitt barn och att dom vill barnet sitt bästa.



Just nu så ligger planerna på is. Vill inte gå in på orsakerna till det, för de är personliga.



Hoppas att du också kan förstå varför man vill adoptera. Jag gör det absolut inte för att vara självisk utan för att ge ett barn en förhoppningsvis bra framtid och massor av kärlek. Bara för att vi inte kan få barn på naturlig väg så ska vi inte dömmas för att vi vill adoptera.



//Mari

2010-12-14 @ 09:34:14
URL: http://marimanfredsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0